Kupując nowe opony, spotykamy się ze specyficzną naklejką zawierającą z pozoru niezrozumiałe lub mało istotne informacje. Etykiety na oponach nie są niczym nowym, ponieważ funkcjonują od 2012 roku. Co zawierają i dlaczego warto wiedzieć jak je czytać? Odpowiadamy.
1. Dla jakich opon etykiety są obowiązkowe?
2. Dlaczego powstały etykiety dla opon?
3. Parametry opony – Co znajdziemy na etykiecie?
4. Oszczędność paliwa
5. Przyczepność na mokrej nawierzchni
6. Hałas zewnętrzny
7. Podsumowanie
Etykiety UE muszą znajdować się na wszystkich nowych oponach do samochodów osobowych, vanów, SUV-ów (także terenowych), dostawczych, ciężarowych oraz autobusów. Ogumienie używane, bieżnikowane czy specjalistyczne jak np. terenowe typu Mud Terrain nie musi posiadać oznaczeń tego rodzaju.
Jednakże…
W wielu sytuacjach opony specjalistyczne (np. dla pojazdów wojskowych) poddawane są różnym testom aby sprawdzić czy faktycznie sprawdzą się w razie ewentualnych działań zbrojnych. Ogumienie tego typu raczej nie zapewnia wysokiego komfortu użytkowania czy też ekonomicznej jazdy, ale nie po to powstaje ten produkt.
Główną funkcją etykiet UE, jest przekazywanie w sposób prosty i jasny podstawowych informacji o parametrach produktu. Konsument szukający ogumienia dla swojego pojazdu ma jasny obraz tego, co oferuje dany model opony. W związku z tym, wybór produktu oparty jest nie tylko o opinie sprzedawcy, ale o faktyczne osiągi jakie oferuje opona.
Etykieta zawiera m.in. informacje dotyczące wpływu na zużycie paliwa, ekonomiczności ogumienia. Drugą i z punktu widzenia, wielu kierowców istotniejszą informacją jest ta dotycząca długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Trzecim parametrem jest hałas zewnętrzny jaki generuje opona podczas jej użytkowania.
Budowa opony tj. kształt bieżnika, mieszanka gumowa z jakiej została wykonana, czy wielkość ma istotny wpływ na opory toczenia. Wyniki licznych testów nie pozostawiają złudzeń: nawet 20% zużycia paliwa wynika z oporów toczenia ogumienia, które posiadamy. Jeżeli przyjmiemy, iż średnia żywotność opon to 35000 km to kupując model mieszczący się w klasie „A” możemy spalić nawet 200 litrów paliwa mniej niż wybierając produkt klasy „G”. Zależnie od aktualnych cen na stacjach benzynowych, jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet 1000 zł.
Czy opony ocenione na klasę „A” (opory toczenia) są droższe? Tak. Jednak w wielu przypadkach dopłacimy do nich około 300-500 zł przy zakupie kompletu. Przy powyższych założeniach zostaje nam w kieszeni 500 zł.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że poza budową opony na jej opory toczenia ma także wpływ prawidłowe ciśnienie oraz styl jazdy.
Naszym zdaniem jest to najistotniejszy parametr obecny na etykiecie UE. Czy może być coś ważniejszego od długości drogi hamowania na drodze, będącej pod wpływem niekorzystnych warunków atmosferycznych? Parametr ten istotnie wpływa na nasze bezpieczeństwo podczas podróżowania w czasie niesprzyjającej pogody.
Podobnie jak w przypadku oporów toczenia, przyczepność oceniona jest w skali od A do G. Należy jednak pamiętać, iż oceny D i G nie dotyczą opon do samochodów osobowych. Kwestią otwartą pozostaje interpretacja ocen. Cóż, tutaj wielu czytelników może doznać szoku na wieść o tym, iż między oponą najlepszą (Klasa A) a najgorszą (Klasa G) może być aż 18 metrów różnicy. Trzeba jednak podejść do tego parametru z pewnym dystansem, gdyż autor dyrektywy nie podaje na jakim rodzaju nawierzchni opona spełni swoje zdanie, zgodnie osiągami jakie znajdują się na etykiecie. Co więcej, należy tutaj wspomnieć, iż nie tylko ogumienie ma wpływ na długość drogi hamowania, ale i układ hamulcowy, sprawność systemów takich jak ABS a przede wszystkim zdrowy rozsądek.
Parametrem uznawanym jako pomocniczy, odnoszącym się bardziej do komfortu niż bezpieczeństwa jest poziom generowanego hałasu.
Wartość natężenia dźwięku wyrażana jest w decybelach. Ilość fali związana jest limitem europejskim tzn:
1. – Jedna fala to co najmniej 3 decybele poniżej planowanego poziomu.
2. – Dwie fale to zakres przyszłego poziomu dla UE a poziomem o 3 decybele niższym.
3. – Trzy fale oznaczają oponę o głośności powyżej wspomnianego limitu europejskiego.
Czy etykiety to główny czynnik, od którego powinna zależeć decyzja o wyborze i zakupie opon? Cóż, naszym zdaniem najważniejszym parametrem jest przyczepność opony na mokrej nawierzchni. Pozostałe parametry wpływają jedynie na komfort czy ekonomię podróżowania. Tutaj warto ponownie wspomnieć, że są to jedynie wartości przybliżone, które mają za zadanie ułatwić identyfikację ogumienia przed zakupem.
Sugerowanie się wyłącznie etykietą nie jest wskazane, gdyż ogumienie klasy średniej często oferuje na pierwszy rzut oka lepsze parametry niż opony klasy premium. Czy to oznacza, że jest lepsze? Nie. Na pewno nie pod każdym względem. Przy wyborze ogumienia powinniśmy kierować się nie tylko etykietą czy ceną. Warto zapoznać się z testami opon, przeprowadzanymi przez takie organizacje jak ADAC. Zasięgnięcie opinii użytkowników czy rozmowa ze sprzedawcą również pozwoli dobrać najbardziej optymalne rozwiązanie.