Ze zmianą aury, każdemu kierowcy towarzyszy odwieczny problem; kiedy właściwie powinno się zmienić opony?
W Polsce wiosenna aura jest niezwykle kapryśna i często nieprzewidywalna, drażni się z kierowcami letnią temperaturą, by po chwili zaskoczyć solidnym opadem śniegu. Wraz ze zmianą pogody, przed każdym właścicielem samochodu staje kilka odwiecznych pytań - kiedy najlepiej zmienić opony na letnie? Przy jakiej temperaturze to zrobić? Jak dobrać opony letnie do auta? Na co zwrócić uwagę i jakich błędów unikać przy wymianie opon na letnie? Postanowiliśmy pomóc naszym klientom i odpowiedzieć na kilka pytań związanych z sezonową wymianą i doborem ogumienia.
Obowiązek wymiany opon w zależności od sezonu funkcjonuje w kilkunastu państwach Europy. W polskim prawodawstwie obecnie brak jest takiej regulacji. Nie są przewidziane również żadne sankcje za jazdę na oponach zimowych latem i odwrotnie. Polskie prawo określa jedynie minimalną głębokość bieżnika umożliwiającą dalszą jazdę. W przypadku braku tzw. wskaźnika zużycia na oponie głębokość ta wynosi 1,6 milimetra. Jednak jak podkreśla wielu specjalistów z branży oponiarskiej jest to wartość krytyczna, która nie zapewnia już pełni bezpieczeństwa podczas jazdy.
Badania firmy Continental pokazują, że przy prędkości 50 km/h droga hamowania przy minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika może się wydłużyć nawet o 26 metrów. Ponadto lekceważąc przepisy dotyczące minimalnej głębokości bieżnika narażamy się nie tylko na mandat, ale także na zatrzymanie przez policję dowodu rejestracyjnego. Podobna kara czeka nas jeżeli ogumienie na jednej osi nie będzie identyczne. Identyczne oznacza jednakową markę, model, rozmiar i o czym często się zapomina, jednakową głębokość bieżnika.To pytanie, które spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Problem z wymianą opon z zimowych na letnie polega na tym, że nie ma jednej konkretnej daty, kiedy należy to zrobić. Przy wymianie ogumienia na letnie najczęściej bazuje się na obserwacji zmieniającej się pogody. Przy obecnym mało przewidywalnym klimacie kierowcom bardzo ciężko jest wybrać odpowiedni moment na zmianę opon na letnie. Zdarza się, że ciepła wiosenna aura szybko zmienia się w zimową, zaskakując kierowców porannymi przymrozkami. Producenci opon często wskazują jako optymalny moment zmiany opon na letnie sytuację gdy temperatura dobowa przekracza 7 - 8 stopni Celsjusza przez okres co najmniej 1-2 tygodni.
Oprócz kryterium średniej temperatury, warto wziąć pod uwagę również porę dnia, kiedy jeździ się najczęściej. Jeżeli poruszamy się głównie w godzinach porannych lub wieczornych np. w drodze do pracy, a w czasie dnia samochód stoi najczęściej na parkingu, wtedy nie warto się spieszyć ze zmianą ogumienia na letnie. Zmiany klimatyczne oraz cały szereg innych czynników z roku na rok przesuwają ten termin. Najkorzystniejszym, a jednocześnie najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się zmiana opon na letnie przed nadejściem pierwszych ciepłych dni kwietnia. Pozwoli to nie tylko ominąć kolejki u wulkanizatorów, ale także zaoszczędzi nam niepotrzebnych nerwów.
Opony zimowe od letnich odróżniają dwie podstawowe cechy: wzór bieżnika i skład mieszanki gumowej. Opony użytkowane latem posiadają rzeźbę bieżnika wyposażoną w duże bloki z małą ilością lamelek, rowków i nacięć oraz szerokie kanały odprowadzające. Z kolei opony zimowe charakteryzują się głębszym bieżnikiem w stosunku do opon letnich, który poprawia przyczepność zwłaszcza na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Ten sam bieżnik w wyższej temperaturze traci swoje właściwości przez co znacznie może się pogorszyć stabilność i komfort jazdy. Głębsza rzeźba bieżnika zimowego, latem to mniejsza powierzchnia kontaktu opony z nawierzchnią co wpływa m. in. na wydłużenie drogi hamowania oraz większe opory toczenia, a tym samym większe zużycie paliwa. Ponadto jazda z większą prędkością na bieżniku zimowym latem generuje uciążliwy szum, a przy pokonywaniu zakrętów piski co kierowcy mogą odczuwać jako spory dyskomfort. Kiedy latem poruszamy się na oponach zimowych i trafimy na koleiny wypełnione wodą, z powodu konstrukcji bieżnika może nastąpić utrata sterowności na skutek powstania poduszki wodnej pomiędzy oponą, a nawierzchnią. Do produkcji opon zimowych i letnich wykorzystuje się mieszanki zawierające różne proporcje poszczególnych komponentów. Zastosowanie w składzie mieszanki zimowej kauczuku naturalnego sprawia sprawia, ze opona jest bardziej elastyczna przez co stosowanie opon zimowych latem może nieść ze sobą szereg niebezpieczeństw. Zimowa mieszanka latem gorzej trzyma się drogi, czego skutkiem jest wydłużona droga hamowania. Podczas opadów deszczu zimowy bieżnik nie najlepiej radzi sobie z odprowadzaniem wody. Ponadto zimówki w wysokiej temperaturze ulegają szybszemu zużyciu i są bardziej podatne na wszelkiego typu uszkodzenia. Podsumowując. Jazda na oponach zimowych latem:
Aby mądrze wybrać opony letnie należy pamiętać o kilku elementach. Pierwszym z nich jest typ pojazdu. Dobór idealnej opony zależy od typu pojazdu, którym się poruszamy ponieważ innego letniego ogumienia wymaga samochód sportowy, a innego rodzinny van. Przy wyborze nowego kompletu letnich opon należy wziąć pod uwagę również charakterystykę codziennej jazdy. Innych opon będziemy potrzebować jeżeli częściej poruszamy się po mieście, a innych gdy jeździmy głównie autostradą. Kolejna sprawa to budżet. Niewątpliwie jakość opon jest ściśle skorelowana z ich ceną, a ta zależy między innymi od technologii wykorzystanej do produkcji ogumienia. Trzeba sobie zdać jednak sprawę, że nie zawsze droższa opona będzie dla nas lepsza. Często można znaleźć opony o zbliżonych parametrach w nieco korzystniejszej cenie. Warto w tym przypadku zasięgnąć porady u specjalisty dlatego przed zakupem letnich opon warto zadzwonić lub napisać maila do sklepu z prośbą o pomoc w wybraniu odpowiednich opon. Zanim zapadnie decyzja o zakupie opon letnich powinniśmy najpierw zorientować się jakie parametry powinny mieć opony pasujące do naszego auta. Chodzi o rozmiar, indeks prędkości i indeks nośności. Te informacje zawarte są najczęściej w instrukcji pojazdu. Jeżeli masz wątpliwości dotyczące znaczenia poszczególnych oznaczeń, możesz zajrzec do naszego krótkiego przewodnika - Oznaczenia na oponach samochodowych – jak je czytać? Warto też śledzić różnego rodzaju rankingi opon, które tworzone są w oparciu o niezależne testy.
Kiedy mamy już wybrane opony letnie, dopasowane do typu pojazdu i naszego stylu jazdy, pozostało nam zastanowić się w którym warsztacie dokonać wymiany opon. Przede wszystkim przy wyborze nie należy kierować się jedynie niską ceną usługi. Często zdarza się, że o wiele tańsze warsztaty sezonowe nie dysponują odpowiednim wyposażeniem, które gwarantowałoby w pełni profesjonalnie wykonanie usługi. Zanim zdecydujemy się na usługi konkretnego serwisu warto zrobić małe rozeznanie. Doskonałym miejscem na sprawdzenie reputacji serwisu jest Internet, gdzie za pomocą jednego kliknięcia możemy nie tylko sprawdzić oceny i recenzje wystawione przez klientów ale często także obejrzeć warsztat na zdjęciach i filmach. Podczas czytania opinii o serwisie wymiany opon w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na negatywne komentarze, z których można dowiedzieć się z czym dany warsztat sobie nie poradził. Dobrym pomysłem przy wyborze odpowiedniego miejsca wymiany opon na letnie jest skorzystanie z opinii i doświadczeń znajomych. Dużym ułatwieniem jest obecność na stronie WWW warsztatu systemu rezerwacji online dzięki któremu będzie możliwe umówienie się na konkretną godzinę, a przez to zaoszczędzenie sporej ilości czasu.
Gwarancją dobrze wykonanej usługi wymiany opon jest posiadanie odpowiedniego wyposażenia. Oprócz podnośników, wyważarki i montażownicy warsztat powinien być wyposażony w klucz dynamometryczny, którego użycie sprawi, że śruby zostaną odpowiednio dokręcone i w razie potrzeby możliwe będzie ich samodzielne odkręcenie. Ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jest odpowiedni stan zaworów, które umożliwiają kontrolę ciśnienia w oponie. Zaleca się wymianę zaworów nie tylko przy zakupie nowych opona ale także podczas wymiany sezonowej. Ważnym zagadnieniem dla prawidłowej eksploatacji opon, zawieszenia i układu kierowniczego jest także odpowiednie wyważenie kół. Zaniechanie tego kroku może powodować dyskomfort podczas prowadzenia pojazdu oraz szybsze zużywanie się bieżnika. Podczas wymiany opon na letnie należy zadbać również o odpowiednie ciśnienie w oponach. Kompleksowo temat ciśnienia opisujemy w artykule pt. "Prawidłowe ciśnienie w oponach letnich i zimowych ". Kiedy opony są już prawidłowo zamontowane kolejnym krokiem powinno być zresetowanie i skalibrowanie sytemu TPMS w który wyposażone są wszystkie auta wyprodukowane po 2014 roku.
Cena wymiany opon zmieniała się dość radykalnie na przestrzeni lat. Związane jest to głównie z rozwojem technologii. Zarówno opony jak i koła stały się bardziej skomplikowane niż jeszcze kilka lat temu. Pojawienie się systemów monitorowania ciśnienia w oponach, oraz coraz większych rozmiarów felg sprawiło, że instalacja opon stała się bardziej skomplikowana, a przez to czasochłonna. Podstawowa cena usługi zależy głównie od rodzaju i rozmiaru opon, typu felgi, a także od tego, czy w cenie zawarte jest również wyważanie kół. Na cenę wymiany opon w warsztacie wulkanizacyjnym wpływ ma także sezon, zdarza się że w sezonie usługa potrafi kosztować znacznie więcej. Ostatnim czynnikiem cenotwórczym jest lokalizacja warsztatu i region kraju.