Opony letnie, zimowe czy całoroczne?

Opony to jeden z kluczowych elementów odpowiadających za bezpieczeństwo podróżowania samochodem. Chociaż nie jest to nic odkrywczego, wśród wielu kierowców panuje przekonanie, że problem jest znacznie mniejszy a firmy oponiarskie rozdmuchują go tylko po to aby zwiększyć zyski. To całkowicie błędna opinia, oparta o wiele mitów lub zwyczajny brak wiedzy w tym temacie.

Kupno nowych opon to często spory wydatek, mogący sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Sposobów na oszczędności jest wiele. O niektórych z napisaliśmy w artykule “Dobre i tanie opony letnie – czy takie istnieją?” Co jednak zrobić jeśli nie interesuje nas zakup ogumienia klasy ekonomicznej lub nie mamy ochoty na wymianę opon wraz ze zmieniającą się porą roku? Ciekawym, aczkolwiek nieidealnym rozwiązaniem może być zakup opon wielosezonowych.


Opony zimowe a letnie – różnice

oponyAby wyjaśnić czym są opony całoroczne, powinniśmy pokrótce przypomnieć jakie są różnice między oponami letnimi a zimowymi.
Pierwszą różnicą jest ilość krzemionki, zawartej w oponie zimowej. Jest jej znacznie więcej. Krzemionka zapewnia odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach. Opony zawierające ją w składzie nie twardnieją nawet podczas siarczystych mrozów.

Kolejną, równie istotną różnicą jest budowa i kształt bieżnika. Opony zimowe posiadają znaczenie więcej lameli, rowków oraz nacięć. Popularnym rozwiązaniem, acz nie zarezerwowanym wyłącznie dla opon zimowych jest ich kierunkowa rzeźba bieżnika. Kształtem często nawiązuje ona do litery “V”. Kierunkowa rzeźba bieżnika bardzo sprawnie i efektywnie odprowadza śnieg, błoto czy wodę spod opony, minimalizując ryzyko wystąpienia aquaplaningu czy utraty kontroli nad pojazdem.

Opony zimowe w wielu przypadkach uznawane są za mniej komfortowe z uwagi na generowany hałas. Istotnie “zimówki” są głośniejsze, jednak istnieje wiele bardzo cichych modeli.

 

Dlaczego nie należy jeździć na oponach zimowych latem

Skład mieszanki gumowej opon zimowych gwarantuje optymalną elastyczność w niskich temperaturach. W sezonie letnim temperatury sprawiają, że opona staje się zbyt miękka, a co za tym idzie, jest ona bardziej wrażliwa na uszkodzenia. Ponadto ogumienie zimowe ma bardziej skomplikowaną budowę bieżnika, o której wspominaliśmy wcześniej. Opory toczenia są większe, a co za tym idzie – zużycie paliwa.

 
Czym są opony całoroczne?

Opony całoroczne powstały jako odpowiedź na potrzeby kierowców, chcących jeździć cały rok na jednym zestawie ogumienia. Teoretycznie miały stanowić złoty środek… Co się zatem stało, że mimo wszystko widzimy w większości aut, opony sezonowe? Omówmy budowę opony całorocznej: Opony wielosezonowe łączą w sobie elementy ogumienia zimowe i letniego. Kształt bieżnika stanowi połączenie najlepszych cech obu opon. Mieszanka gumowa została zoptymalizowana w takim sposób, aby zachowywać odpowiednią elastyczność w niskich ale i wysokich temperaturach.

Analizując powyższe informacje, nie należy od opon całorocznych oczekiwać osiągów jakie oferują opony sezonowe. Dotyczy to zarówno ogumienia zimowe jak i letniego. Długość drogi hamowania opon całorocznych w warunkach zimowych jest średnio dłuższa o 10 metrów. W internecie znajdziemy dziesiątki, jak nie setki różnych testów porównujących skuteczność hamowania zimówek do opon wielosezonowych.

Chociaż osiągi ogumienia całorocznego nie powalają, wciąż są one lepsze od letnich opon w sezonie zimowym. Skuteczność 3 rodzajów ogumienia prezentuje poniższy film.

 

Podsumowanie – Dla kogo opony całoroczne?

Vredestein Quatrac 5Opony całoroczne stanowią niejako kompromis między ogumieniem letnim i zimowym. Nie należy jednak oczekiwać, iż nawet najlepsze z nich będą w stanie dorównać dedykowanym oponom sezonowym. Ogumienie wielosezonowe polecamy osobom nierobiącym więcej niż 9000 km rocznie i reprezentującym spokojny styl jazdy. Warto jednak zwrócić uwagę, iż opony całoroczne klasy premium mogą okazać się lepszym wyborem niż zakup tanich opon letnich i zimowych klasy ekonomicznej.

Ogumienie wielosezonowe będzie także lepszym wyborem, niż bieżnikowane czy używane niewiadomego pochodzenia.
 

Polecamy

Niezależnie od typu opon, cena nie powinna być głównym kryterium wyboru tak istotnego dla bezpieczeństwa elementu każdego samochodu. Jakość i dobre parametry są szczególnie ważne w przypadku ogumienia całorocznego. W związku z tym, prezentowane opony poniżej, to produkty najwyższej klasy (premium) oraz klasy średniej.


Vredestein Quatrac 5 to opony całoroczne przeznaczone do samochodów osobowych klasy średniej i wyższej. Ogumienie oferuje bardzo dobre osiągi, wysoką jakość i stosunkowo przystępną cenę jak na produkty klasy premium. Model oferowany jest dla samochodów wyposażonych w felgi w rozmiarze 13 – 20 cali. Na bogatą ofertę Vredestein Quatrac 5 składa się ponad 130 wariantów opon całorocznych.

 
Michelin CrossClimate+ nie są to typowe opony całoroczne. Jest to ogumienie letnie, posiadające homologację zimową. Opony oznaczone są symbolem 3 szczytów i płatka śniegu (3PMSF). Produkt doskonale radzi sobie zarówno w warunkach letnich jak i zimowych a jego pojawienie się na rynku to prawdziwy przełom. Michelin CrossClimate+ to ogumienie oferujące doskonałe parametry bez względu na panujące warunki pogodowe. Francuski koncern stworzył zupełnie nową jakość w segmencie opon uniwersalnych.