Wskaźnik zużycia bieżnika - TWI

Aby opona samochodowa zapewniała w pełni bezpieczną podróż powinna być zawsze w dobrym stanie. Przed każdą dłuższą podróżą powinniśmy skrupulatnie sprawdzać stan opon przyglądając się m.in. zużyciu bieżnika. Elementem, który nam to ułatwia jest wskaźnik zużycia bieżnika - TWI.

Co to jest wskaźnik zużycia opon i dlaczego jest potrzebny?

Każdy producent stara się, aby ich produkty były jak najbardziej bezpieczne. Aby uprościć samodzielne monitorowanie bieżącego stanu zużycia bieżnika, każda opona wyposażona jest we wskaźnik, który umożliwia określenie momentu, kiedy opona powinna zostać wymieniona. Każdy producent podchodzi do sprawy indywidualnie w związku z czym wskaźniki w oponach różnych marek różnią się między sobą. To co je łączy to możliwość szybkiego określenia stopnia zużycia bieżnika.

Lokalizacja wskaźnika zużycia bieżnika TWI w oponach Continental

Lokalizacja i rodzaje wskaźników zużycia bieżnika

Jeżeli chcemy sprawdzić czy nasza opona mieści się w granicy dopuszczalnej głębokości, wystarczy spojrzeć na wskaźnik TWI. Producenci opon lokalizują wskaźnik w różnych miejscach:

  • Na dnie rowków odprowadzających wodę. Jest to najczęstsza opcja;
  • Na blokach bieżnika;
  • Na ścianach bocznych. Koncentruje się przede wszystkim na zużyciu bloków barkowych, często stosowany w oponach terenowych.

Wskaźniki poszczególnych producentów opon różnią się nie tylko lokalizacją wskaźnika ale także wyglądem.

  • Garb. Zwykle znajduje się w rowkach opony. Żeby łatwo było go znaleźć na boku opony znajduje się symbol strzałki, litery TWI, gwiazdka lub inny symbol informujący o tym , że to właśnie tutaj w rowku należy szukać wskaźnika. Wysokość garbów pokazuje granicę maksymalnego poziomu zużycia. Dzięki temu łatwo jest określić poziom zużycia bieżnika, jeśli rowek jest wyrównany e zgrubieniem, opona powinna zostać natychmiast wymieniona. W przypadku opon letnich jest to 1,6 mm, a zimowych 4mm. Symbole informujące o miejscu występowania twi w rowku bieżnika
  • Kolorowe linie wtopione w bieżnik na określonej wysokości. Zasada działania jest prosta - aby pokazać, że blok bieżnika został zużyty do minimalnej dopuszczalnej wartości na oponie wraz z postępującym zużyciem odsłania się kolorowy pas informujący o tym, że opony należy wymienić.
  • Wyżłobione cyfry. Zasada działania jest podobna do wskaźnika kolorystycznego, ale tutaj zamiast wtopionych linii stosowane są wartości cyfrowe, które zanikając wraz ze zużyciem opony mówią, ile pozostało jeszcze głębokości bieżnika do moment kiedy jej stan techniczny uniemożliwi dalszą jazdę. Wskaźnik zużycia bieżnika TWI w oponach letnich i zimowych firmy Nokian

Wskaźniki zużycia opon stosowane przez poszczególnych producentów

Wielu producentów stosuje swoje własne oryginalne wskaźniki specyficzne tylko dla swoich produktów. Regułą jest, że opony tej samej marki posiadają takie same wskaźniki dzięki czemu kupując ponownie opony tej samej marki bez problemu znajdziesz wskaźnik zużycia.

Wskaźnik zużycia bieżnika w oponach Nokian

Firma Nokian wprowadziła opatentowany wskaźnik zużycia bieżnika DSI na środkowym żebrze, który pokazuje głębokość rowków. Można zmierzyć pozostały bieżnik w milimetrach poprzez sprawdzenie rzędu widocznych liczb na bieżniku. Kropla wody występująca na oponach letnich wskazuje na ryzyko pojawienia się aquaplaningu wraz z zużyciem się opony. Kiedy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4mm pojawi się czerwony pasek dookoła opony.

W przypadku opon zimowych oprócz wartości cyfrowych znanych z opon letnich widać również symbol płatka śniegu, który jest widoczny do głębokości 4mm. Kiedy zanika czas na nowe opony.

Wskaźnik zużycia w oponach Michelin

Michelin nie koncentruje się na jednym rodzaju wskaźników. W zależności od modelu opona może być oznakowana na różne sposoby. To co łączy je wszystkie to oznaczeni TWI na bocznej ścianie, którym jest znak towarowy Bibendum znany szerzej jako Ludzik Michelin.

Wskaźnik zużycia bieżnika TWI w oponach Michelin

Wskaźnik zużycia w oponach Goodyear

Michelin nie koncentruje się na jednym rodzaju wskaźników. W zależności od modelu opona może być oznakowana na różne sposoby. To co łączy je wszystkie to oznaczeni TWI na bocznej ścianie, którym jest znak towarowy Bibendum znany szerzej jako Ludzik Michelin.

Wskaźnik zużycia bieżnika TWI w oponach zimowych Goodyear

Podsumowanie

Wskaźnik zużycia znacznie upraszcza monitorowanie stanu opon. Dzięki temu elementowi opony możesz w odpowiednim czasie zauważyć potrzebę montażu nowych opon.