Chłodniejsze noce i coraz krótsze dni to sygnały, które zwiastują nieuchronne nadejście zimy. Kiedy średnia temperatura dobowa spada poniżej 7°C, nadchodzi moment przygotowania swojego auta do zimy. Dla większości kierowców oznacza to zmianę opon na zimowe. Jednak jest też druga opcja - opony całoroczne. Spróbujemy sprawdzić czy warto ją rozważyć w naszych warunkach klimatycznych.
Główne różnice pomiędzy oponami zimowymi i całorocznymi (wielosezonowymi) to rodzaj zastosowanej mieszanki gumowej oraz rzeźba bieżnika. Analizując asortyment zarówno opon całorocznych jak i zimowych różnych producentów warto zwracać uwagę na etykietę dołączoną do opon na której znajdziemy informację o oporach toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Więcej informacji o etykietach i sposobie ich czytania znajdziesz w naszym artykule pt:"Etykiety na oponach - jak je czytać?"
Główną różnicą pomiędzy oponami letnimi i zimowymi jest skład chemiczny mieszanki gumowej użytej do ich budowy. Określa on gęstość i właściwości adhezyjne od których zależy zachowanie opony w określonych temperaturach otoczenia. W związku z tym opony całoroczne, czyli produkt dostosowany do różnych warunków atmosferycznych, wykorzystują związki chemiczne, które pozwalają osiągnąć kompromis zapewniający odpowiednie zachowanie mieszanki w warunkach ujemnych i dodatnich temperatur. Podobnie jest w przypadku rzeźby bieżnika, który z jednej strony musi zapewniać optymalną przyczepność w każdych warunkach, a z drugiej skutecznie odprowadzać wodę, śnieg i błoto pośniegowe z powierzchni styku opony z podłożem. Mówiąc wprost, opona całoroczna nie jest przeznaczona do użytkowania w ekstremalnych warunkach zimowych. Całoroczne opony to idealne rozwiązanie dla osób, które pokonują niewielkie dystanse w warunkach miejskich, natomiast z pewnością nie spełnią wymagań bardzo wymagających kierowców. Opony całoroczne, w zależności od intensywności użytkowania, mogą posłużyć nawet do 8 lat (przebiegi do 6 tyś kilometrów rocznie).
Opony zimowe doskonale sprawdzają się w różnorodnych warunkach atmosferycznych jakie możemy spotkać zimą. Zostały specjalnie zaprojektowane aby poradzić sobie zarówno z siarczystym mrozem, obfitym śniegiem jak i niską temperaturą dodatnią i błotem pośniegowym. Zastosowanie specjalnej mieszanki gumowej z odpowiednią zawartością krzemionki pozwala zachować miękkość i elastyczność w temperaturze poniżej 7 °C. W bardzo niskich temperaturach guma bieżnika całorocznego nie posiada takich właściwości, sztywniejąc nie zapewnia wystarczającej przyczepności. Ponadto stosowany w oponach zimowych bieżnik jest zupełnie inny od tego, który spotkać można w oponach letnich czy całorocznych. W porównaniu z oponami całorocznymi opony zimowe posiadają zazwyczaj od dwóch do trzech razy więcej lameli, czyli nacięć klocków bieżnika często w kształcie zygzaka lub fali. Zapewnia to dodatkową powierzchnię, która wgryza się w śnieg poprawiając przyczepność opony na drodze. W przypadku opon zimowych odległość pomiędzy sąsiadującymi nacięciami nie powinna być większa niż 10 mm. Opony zimowe charakteryzują się dzięki temu o 25% lepszą przyczepnością w porównaniu do opon całorocznych. Bieżnik opon zimowych jest też głębszy, co w połączeniu z odpowiednią mieszanką gumową i wzorem bieżnika sprawia, że lepiej radzi sobie z odprowadzaniem śniegu i wody z powierzchni styku opony z podłożem.